Dilema pro Tomečka a spol. Vrátí se souboj dálkových rallye „Dakar versus do Dakaru“

Dilema pro Tomečka a spol. Vrátí se souboj dálkových rallye "Dakar versus do Dakaru"; Zdroj foto: Promet/Czechoslovak Group Team

Zatímco Rallye Dakar, i když se už dávno nejezdí v Africe, těží z velkého mediálního zájmu, Africa Eco Race (AER) se pyšní tím, že se jezdí po stopách a v duchu zakladatele slavné tradice Thierryho Sabina.

AER, za nímž stojí dvojnásobný vítěz Dakaru Jean-Louis Schlesser spolu s dalšími bývalými organizátory této soutěže, se jezdí od roku 2009. Tedy přesně od té doby, kdy se Rallye Dakar po předchozím zrušeném ročníku přestěhovala z Afriky do Jižní Ameriky.

Až do roku 2020 drželi organizátoři Africa Eco Race tradiční lednový termín, který tak přímo kolidoval s konkurenčním podnikem francouzské promotérské organizace Amaury Sport Organisation.

Po covidu-19 se stala nepřítelem voda

S nástupem pandemie covidu-19 se v Africe v roce 2021 nejelo a loňský ročník byl posunut až na druhou polovinu října. Letošní 15. ročník měl startovat v březnu. Jenže minulý týden pořadatelé přišli s další změnou a slavnostní start odložili až na 30. prosince.

„Po několika ročnících ovlivněných pandemií covid-19 jsme udělali vše pro to, abychom se v březnu vydali znovu na toto dobrodružství. Přes veškeré naše odhodlání a po konzultaci s místními autoritami jsme však bohužel přijali rozhodnutí 15. ročník soutěže Africa Eco Race odložit. Současné klimatické výkyvy nás totiž stejně jako jiné sportovní akce nutí přehodnotit a přizpůsobit naše lidské aktivity,“ uvedli organizátoři.

Ti se bojí hlavně hrozících povodní v okolí cílového Růžového jezera a samotného senegalského hlavního města. Při těch loňských zemřelo několik lidí a voda způsobila velké materiální škody.

Rozhodnutí pořadatelů znamená, že se pojede znovu přímo „proti“ Rallye Dakar. Závodníci, kteří se chtěli zúčastnit obou soutěží, jako vloni v říjnu a letos v lednu Tomáš Tomeček s Tatrou a čtyřkolkář Zdeněk Tůma na Yamaze, mají smůlu a musí se rozhodnout pro jednu rallye.

O Tomečkově startu rozhodnou sponzoři

Obtížné to bude hlavně pro Tomečka. Jezdec oranžové „100% Tatry 815“ se totiž podílí na organizaci Africa Eco Race dodávkou servisních vozů pro pořadatele. Jím připravované Tatry, tzv. „balai“, totiž zajišťují odtahovou službu pro nepojízdné závodní speciály a případnou asistenci.

Několikanásobný vítěz kategorie kamionů na Africa Eco Race tak nebude moci splnit svůj cíl odjet tři velké dálkové soutěže během půl roku (v říjnu 2022 AER, v lednu 2023 Dakar a znovu v březnu zpátky do Afriky).

Sám zatím ani neví, které ze dvou konkurenčních rallye se za necelý rok zúčastní. „Odklad závodu mě mrzí, Afrika je moje srdcovka. Těšil jsem se. Zatím nevím, kam pojedu v lednu. Nejdřív mě čekají jednání s partnery. Doufám, že ještě budou ochotní to mé závodění podpořit,“ uvedl 52letý jezdec.


Pokračovat ve čtení